fbpx
Avaleht GoodNews TV VIDEO I Mai-Liis Kivistik: pause peab sättima igasse päeva
VIDEO I Mai-Liis Kivistik: pause peab sättima igasse päeva

VIDEO I Mai-Liis Kivistik: pause peab sättima igasse päeva

MaiWistiku looja, joogatreener ja loodusterapeut Mai-Liis Kivistik tõdeb, et stress ja pidev närvipinge kipuvad olema kõigile mingil eluperioodil omased. Ehkki ta on pea terve elu tegelenud loodusraviga, tõdeb ta, et temagi kipub vahel end läbi põletama. Ta annab nõu, kuidas anda teadlikult kehale puhkust ning läheneda oma meelele ja kehale holistilisel viisil.

Stress ja pidev närvipinge kipuvad olema kõigile mingil eluperioodil omased.

Monika Kuzmina ja Mai-Liis Kivistik. Foto: Virko Veskoja

Holistiline lähenemine on koosmõjuefekt

Mai-Liis Kivistik on valinud endale huvitava ameti – loodusterapeut. Juba lapsena veetis ta vanaemaga palju aega aiamaal. Kui seostada midagi taimedega, tuleb talle meelde vanaema piparmünditee. Ta usub, et lapsena ta ei osanud ta seda nii palju märgata, aga iga taim andis mingi tunnetuse. Näiteks kummelitee ju rahustab ja toob kohale hetke. Mõni teine tee aga hoopis ergutab.

Igatsed rahu? Kummelitee rahustab ja toob kohale hetke!

Ka on juba lapsepõlvest saadik Mai-Liisi ema ravinud teda holistiliselt – näiteks angiini puhul pandi kaela ümber heeringas ja apteegirohtu anti vaid äärmisel vajadusel. Ta selgitab, et tihti minnakse arsti juurde näiteks uneprobleemide või ärevusega. Ja selle asemel, et kaardistada ära, mis tegelikult toimub, antakse unerohud. See viib tihti aina kangemate rohtudeni ja seda juba varajases nooruses. Taimeravis on aga palju taimi, mida saab kasutada. Tulemused ei tule muidugi juba homme, aga on pikaajalised ega tekita sõltuvust. Unetuse puhul soovitab ta näiteks kummelit, humalat, melissi.

Monika Kuzmina ja Mai-Liis Kivistik. Foto: Virko Veskoja

Mai-Liis selgitab, et holistiline lähenemine vaatab elu kõiki aspekte korraga. Talle endale meeldib öelda, et see on koosmõjuefekt. Holistiline lähenemine tähendab, et kõiki asju peab iga päev natuke tegema. Mõistagi, kui öelda orav-rattas inimesele, võib see kõlada nagu liiast, aga astuda võib ka samm korraga.

Näiteks soovitab Mai-Liis minna joogatundi, kasvõi spordiklubisse. Seal saab kätte tunde, kus unustad muremõtted, hingamine on parem, kodus on ehk süütenöör pikem ja uni parem.

„Paljud ei taha seda uskuda, aga ka mõne aja pärast hakkavad toiduvalikud muutuma. Näiteks tahad kohvi juua, aga keha annab märku, et ei soovi,“ selgitab, kuidas muutused sammhaaval toimuvad.

Pause peab sättima igasse päeva

Orav-rattas elus annab ka keha ise tihti märku, et vajame pause, jäädes haigeks. Nii võib inimene tihti imestada, et kuidas ta ometi keset suve haige on.

Seetõttu tasuks ise teha regulaarselt teha pause. Mai-Liis toob näiteid, et tema magab 9 tundi või rohkem ööpäevas, et keha saaks taastuda. Loeb või vaatab mõnda sarja. „Näiteks panen sarja hommikul taustaks, joon kõrvale teed ja keha taastub,“ räägib ta.

Pause peaks tema sõnul sättima igasse päeva. Näiteks kui tunned, et oled tööpäevast väsinud, soovitab Mai-Liis teha kiiruinakuid. Piisab vaid kümnest minutist, et oleks jälle värskem olla. Aeg ajalt tasub ka tõmmata juhe täielikult seinast välja. Vahel piisab vaid ühest päevast, et end taastada.

Monika Kuzmina ja Mai-Liis Kivistik. Foto: Virko Veskoja

Loodusesse minna võiks vähemalt kord nädalas

Seda aitab hästi leevendada jalutamas käimine. Eestis elades on igal pool võimalik minna metsa. Isegi kui pole juhilube, mine rongi või bussiga! Ja seda peaks hindama – Mai-Liis on palju reisinud ja toob näiteks Kuala Lumpuri, kus on keset linna tehispark. See on muidugi tore, aga paneb hindama meie lopsakaid looduslikke metsi.

Mai-Liis arvab, et kus sa ka ei elaks, võiks ümbrus olla selline, et saad vähemalt korra nädalas minna loodusesse. Erinevad teadlased on isegi uurinud, et loodusega tapeetki võtab juba stressitaset maha.

Monika Kuzmina ja Mai-Liis Kivistik. Foto: Virko Veskoja

„Igaüks on ju kogenud, et kui lähed metsa, midagi toimub. Esiteks värske õhk väsitab, puhastab energiat, aga teisalt ka taimed, mille vahel kõnnime, juba toimetavad. Näiteks sügisel on neelupõletik – jalutad ja avastada, et sul on parem olla,“ toob ta näite.

Mai-Liis jagab valemit, kuidas lõpetada õhtut ja alustada hommikut

  • See, kuida sa õhtul magama lähed, annab sulle häälestuse uueks päevaks – seega võta tund aega iseendale, et lugeda raamatut, kirjutada tänulikkuse päevikut, korrastada mõtteid või mediteerida.
  • Alati on hea juua õhtuti taimeteed!
  • Ka hommikut võiks alustada tassikese taimeteega. Eriti pimedal ajal aitab see seest soojendada ja omas rütmis ärgata, eriti kui juurde panna ingverit või apteegitilli.
  • Enne teed võiks juua aga klaasi vett, kuhu panna sisse ravimtaimi. Pudelit vee ja taimega võid hoida päikese käes, et sinna päikeseenergiat sisse saada.
  • Ka virgutusharjutused ei tee hommikuti paha – kas jooga või midagi muud meelepärast.