Avaleht GoodNews raadios KUULA KORDUST! “HEAD UUDISED”! Jaanika Tapver: minu tervise tõi tagasi suhtumine, mõõdukas trenn, tervislik toitumine ja professionaalne arstiabi
KUULA KORDUST! “HEAD UUDISED”! Jaanika Tapver: minu tervise tõi tagasi suhtumine, mõõdukas trenn, tervislik toitumine ja professionaalne arstiabi

KUULA KORDUST! “HEAD UUDISED”! Jaanika Tapver: minu tervise tõi tagasi suhtumine, mõõdukas trenn, tervislik toitumine ja professionaalne arstiabi

Kesk-Eesti Tre Raadio saates „Head uudised“ oli külaliseks toitumisterapeut Jaanika Tapver.

Jaanika on üks vägev naine, kes täna sammub maailmas ringi toitumisterapeudina. Oma töös toetub Jaanika ainult teaduslikult tõestatud infole ja toitumisterapeute on Eestis üldse vähe.

Tema lugu on põnev, kaasahaarav ja mõtlemapanev. Naine tervenes sellisest raskest haigusest nagu vähk. Jaanika ütleb, et toitumisteraapia on haigusi ennetav ja haiguste ravi toetav toitumisalane tegevus. Seekordses saates räägiti väga mitmetel erinevatel teemadel nagu toitumisteraapia ja toitumisnõustaja erinevused, tervislik ja teadlik toitumine, kaalu langetamine, suhkrust loobumine või näiteks taldrikureegel. Juttu tuli veel paljust muust põnevast ning olulisest, mis toitumist ja tervist puudutab.

”Toitumisteraapia on haigusi ennetav ja haiguste ravi toetav toitumisalane tegevus.” selgitab Jaanika kohe saate alguses.

Ta räägib saate esimeses pooles pikemalt sellest, kuidas stress tõi talle teatud diagnoosi ja haiguse ning kuidas stressi on võimalik maandada ja muuta nii psühholoogiliselt, kui ka toitumisega.

”Stressi tekitavad hormoonid, siis on võimalik toitumisega stressihormoone vähendada ja heaolu hormoone suurendada.” lisab naine.

Saates kõlanud head mõtted:

  • ”Toitumisteraapia on haigusi ennetav ja haiguste ravi toetav toitumisalane tegevus.”
  • ”Mul olid juba ammu olemas tervisliku toidu nimekirjad, kuid see on nii nagu laiali lammutatud autoga. Me ei tea, kuidas juppe kokku panna, veel vähem, kuidas see ka tööle panna.”
  • ”Munakollases on rohkem valku kui munavalges.”
  • ”Stressi on võimalik muuta nii psühholoogiliselt, kui ka toitumisega. Stressi tekitavad hormoonid, siis on võimalik toitumisega stressihormoone vähendada ja heaoluhormoone suurendada.”
  • ”Alkohol suurendab stressihormoonide teket sinu kehas.”
  • ”Minu tervise tõi mulle tagasi suhtumine, mõõdukas trenn ja tervislik toitumine.”
  • ”Kõige olulisemad toiduainete grupid on köögiviljad ja neid peaks sööma võimalusel iga söögikorra juurde.”
  • ”Suhkur on vähitoit. Mulle süstiti vähi diagnoosi ajal glükoosi, et näha, kuhu suhkur kehas liigub. Ja ohh üllatus üllatus, suhkur liikus otse nii-öelda vähi juurde. Lisaks tekitab suhkur põletikke ja tekitab veresuhkru ebatasakaalu.”
  • ”Valget suhkrut saab väga lihtsalt asendada mõõdukas koguses magusate puuviljadega. Kuna puuviljasuhkur imendub aeglasemalt, siis selle aeglustamiseks saab lisada juurde valku ja rasva, siis aeglustub imendumine veelgi enam, mistõttu ei teki vajadust pärast koogi või mõne muu magusa järele.”
  • ”Magusaisu tekib siis kui on toitainepuudus.”
  • ”Päevasest energiast peaksid rasvad moodustama 25-35 protsenti, millest maksimaalselt 10 protsenti on loomsed rasvad. Mis tähendab, et ülejäänud peaks tulema taimsetest rasvadest. Ja valgud peaks moodustama 10-20 protsenti kogu päeva kalorist, sportlastel tiba rohkem.”
  • ”Mett süües saame vitamiine ja mineraale ehk toitaineid, kuid toime veresuhkrule on sama, mis suhkrul.
  • ”Kunstlikud suhkruasendajad on tegelikult kahjulikud.”
  • ”Kartuli ja pastaga on üks trikk. Kui sa need ära keedad ja lased maha jahtuda ning nüüd uuesti üles soojendad, siis see tärklis muutub kiudaineliseks ehk see on nii nimetatud resistentne tärklis. Nüüd on kartul tervislikum.”
  • ”Söön väga palju idandeid, sest ühes brokoli idus on sama palju vähivastaseid aineid, kui terves brokolis kokku.”
  • ”Avokaados on küllastamata rasvad ja avokaados on väga palju kiudaineid ning mineraalaineid. Ka sellega ei saa liialdada.”
  • ”Õlil ja õlil on ka vahe. Kui õli on rafineerimata, siis ta on kasulik. Kui on rafineeritud, siis on sealt kõik kasulik läinud ja tema eesmärk on ainult praadimiseks.”
  • ”Taldrikureegel tähendab seda, et sa jagad piltlikult taldriku neljaks. Esimene osa on süsivesik, näiteks täistera riis, tatar, kartul. Teine osa on valk, näiteks liha, kala, kaunviljad (läätsekotletid). Ja ülejäänud kaks osa jaotub köögiviljadele. Osad peaksid olema toorena taldrikul, sest niiviisi säilivad nendes teatud vitamiinid ja osa köögivilju tuleb läbi töödelda, sest siis sealt tulenevad vitamiinid imenduvad meie kehades paremini.”
  • ”Inimene võiks süüa viis korda päevas.”

KUULA RAADIOSAADET!

Teemad:

Toitumisteraapia ja toitumisnõustaja erinevused – 04:15
Tervislik toitumine ja sellega alustamine – 06:10
Saatejuhi hommikusöögi analüüsimine – 07:05
Jaanika persoonilugu – 08:35
Sisseviidud muutused pärast vähidiagnoosi – 14:40
Muutused, mis tõid Jaanikal tervise tagasi – 17:30
Jaanika ettemääratud teekond – 18:25
Muudatused toitumises, mida võiks vähi puhul sisse viia – 19:20
Ebameeldiv kogemus pärast sõltuvusest vabanemist – 23:45
Suhkrust loobumine – 28:30
Kaalu langetamine – 29:40
Jaanika Tapveri toitumine – 31:20
Taldrikureegel – 39:30
Peale kella kuut söömine – 40:20
Toiduained, millest võiks loobuda – 41:10

LEAVE YOUR COMMENT

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga